kültür endüstrisi, theodor wiesengrund adorno (11 eylül 1903 prusya krallığı-6 ağustos 1969 visp/isviçre) ve max horkheimer (14 şubat 1895 stuttgart/almanya-7 temmuz 1973 nürnberg/almanya) tarafından 1940 yılında "kültür endüstrisi: kitlesel bir aldatma olarak aydınlanma" adı ile yayınlanmış makaleye verilen ad.
geçmişte toplum aşağıdan kültür (şarkılar, destanlar, hikayeler, epik tiyatral gösteriler vs.) üretimi ile varlığını sürdürürken sanayi üretimi ile birlikte teknolojinin gelişimi ve buna bağlı olarak iletişim teknolojilerinde meydana gelen yenilikler ile gazete, radyo, sinema, dünya markaları, televizyon, eğlence sektörü, aracılığı ile şarkı, hikaye ve neredeyse tüm sanatsal üretim sermaye sahiplerinin kontrolünde egemen kültürün inşa edilmesi ve bu kültürün toplumun en uç kesimlerine doğru empoze edilmesiyle toplumun aşağıdan örerek ortaya çıkardığı sanatsal sürece kapsamlı bir müdahalenin gerçekleşmesiyle kültür üreten insan işleyişinden, insan üreten kültür ve insanı üretirken de kendi yaşamsal gerçekliğinden uzak, yabancılaşmayı kültürel düzeyde de yaşayan insan ve insan toplumu dönemine geçişe vurgu yapan saptamalar içeren, tanımlamalar yapılan makale olarak bilinmektedir.
kültür endüstrisi ile birlikte insan yaşadığı güne anlam katarak varlığını sürdren bir canlı olmaktan çıkıp geleceğe ya da geçmişe anlam yükleyerek yaşayan bir varlık haline dönüşmüştür.
geçmişte toplum aşağıdan kültür (şarkılar, destanlar, hikayeler, epik tiyatral gösteriler vs.) üretimi ile varlığını sürdürürken sanayi üretimi ile birlikte teknolojinin gelişimi ve buna bağlı olarak iletişim teknolojilerinde meydana gelen yenilikler ile gazete, radyo, sinema, dünya markaları, televizyon, eğlence sektörü, aracılığı ile şarkı, hikaye ve neredeyse tüm sanatsal üretim sermaye sahiplerinin kontrolünde egemen kültürün inşa edilmesi ve bu kültürün toplumun en uç kesimlerine doğru empoze edilmesiyle toplumun aşağıdan örerek ortaya çıkardığı sanatsal sürece kapsamlı bir müdahalenin gerçekleşmesiyle kültür üreten insan işleyişinden, insan üreten kültür ve insanı üretirken de kendi yaşamsal gerçekliğinden uzak, yabancılaşmayı kültürel düzeyde de yaşayan insan ve insan toplumu dönemine geçişe vurgu yapan saptamalar içeren, tanımlamalar yapılan makale olarak bilinmektedir.
kültür endüstrisi ile birlikte insan yaşadığı güne anlam katarak varlığını sürdren bir canlı olmaktan çıkıp geleceğe ya da geçmişe anlam yükleyerek yaşayan bir varlık haline dönüşmüştür.